Geschiedenis

Amrop beschikt over een van de grootste executive search-netwerken ter wereld en heeft de grootste geografische dekking van alle executive search-bedrijven. Al meer dan 30 jaar geloven wij in de filosofie dat ieder bedrijf, iedere vacature, iedere kandidaat en iedere markt uniek is en ook zo behandeld moet worden.

In 1977 sloegen vijf zelfstandige executive search-bedrijven in Frankrijk, Italië, Zwitserland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten de handen ineen om hun klanten beter te kunnen helpen met de toenemende behoefte aan internationaal talent. De naam van dit nieuwe netwerk was Amrop International. De bedrijven binnen de groep hadden een uitstekende reputatie en hielden zich aan de strenge internationale eisen die waren opgesteld door de Association of Executive Search Consultants (AESC). Ze deelden een flexibele, klantgerichte aanpak en beschikten over uitgebreide kennis van de lokale markt, wat een groot voordeel was voor bedrijven die in die markt actief waren. Een jaar later sloten de Benelux en Duitsland zich bij deze groeiende organisatie aan.

In de jaren tachtig breidde Amrop zijn voetafdruk uit buiten de verenigde Staten en Europa door samenwerkingen aan te gaan in Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Deze nieuwe globale strategie dreef Amrop naar de top 7 van executive search organisaties wereldwijd.

In de jaren 1990 versterkte Amrop zijn aanwezigheid in Europa, met name in Oost-Europa, en breidde het bedrijf zijn activiteiten in Zuid-Amerika en Azië verder uit door klanten in deze opkomende markten te helpen met hun zoektocht naar talent.

In 2000 breidde Amrop International zijn internationale dekking uit door een fusie met The Hever Group, een groeiend internationaal netwerk van gerenommeerde search-bedrijven. De nieuwe Amrop Hever Group groeide uit tot een van de meest toonaangevende dienstverleners op het gebied van executive search ter wereld.

De afgelopen tien jaren hebben we gezien dat onze opdrachtgevers steeds internationaler worden, waardoor we steeds meer onze toegang tot kennis en talent op de lokale markten hebben uitgebreid.

In 2009 ging de organisatie verder onder een nieuwe naam: Amrop. Deze strategische zet sluit aan bij onze kwaliteiten als een vooruitstrevende, samenhangende en contextgestuurde internationale executive search-organisatie.

In 2011 sloot Amrop een samenwerkingsverband met de toonaangevende business school IMD. In datzelfde jaar werd ook het 'Trusted Advisor Program' van de Amrop University gelanceerd.

In 2012 werd de Vision 2020 opgesteld, waarin het partnership zichzelf positioneerde als 'Trusted C-Suite Advisor' en de hieraan gerelateerde groeidoelstellingen formuleerde. Amrop werd ook lid van de World Economic Forum Community of Growth Companies.

In 2013 werden deze strategische ontwikkelingen omgezet in een nieuwe tagline: ‘Leaders For What's Next' – om de identiteit van Amrop als flexibele, verbonden en toekomstgerichte partnership met een contextgestuurde aanpak te benadrukken.

In 2014 publiceerden Amrop en de toonaangevende business school IMD een revolutionair onderzoek: ‘Welcome to the Flight Deck' – een onderzoek naar de menselijke invloed van globaliserende middelgrote ondernemingen.

Sinds 2015 heeft Amrop zijn positie in EMEA verder versterkt en zijn internationale Leadership Services en Board Services opnieuw gelanceerd. In 2016 publiceerde Amrop 'Digitisation on Boards', een rapport waarin de digitale competenties van de besturen van de 110 grootste beursgenoteerde bedrijven in 11 Europese en Amerikaanse landen in kaart wordt gebracht, evenals de achtergrond van 1280 commissarisen.