Eelco van Eijck

Consumentengedrag is in 10 jaar radicaal veranderd. Vooral de snelheid waarmee technische vernieuwing steeds weer routines op z’n kop zet is ongekend. Digitalisering verandert het landschap van retail en fast moving consumer goods totaal. Als ingewijde in de sector heeft Eelco van Eijck eerste-rij-stoelen voor de revolutie. “Als leider bevind je je in het oog van de storm van voortrazende innovatie. Het is een snelkookpan van voortdurende zwaarwegende besluitvorming.”

Deze tijd vereist buitengewoon leiderschap. Het talent om het geheel te blijven overzien terwijl je op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen. Als je de eindeloze stroom aan impulsen kunt verteren en op waarde kunt schatten. Je moet op meerdere borden tegelijk kunnen spelen. ‘Learning agility’ is een kerncompetentie. Maar dat is niet alles. Je moet in staat zijn om snel en krachtig de juiste mogelijkheden kunnen implementeren in de bestaande realiteit.”

Dit is buitengewoon lastig en de beste in het vak hanteren hiervoor value-based leadership; het pragmatisch toepassen van kernprincipes die voortkomen uit een overkoepelende visie of strategie. Door een nauwkeurige toetsing aan die basisprincipes kun je snel de juiste beslissingen nemen in de stroom aan kansen en veranderingen die zich elke dag voortdoen. Dit vereist zuiverheid en scherpte. De beste kandidaten die ik tegenkom zijn uitgebalanceerde mensen; mentaal, emotioneel als lichamelijk. En ze hebben de ‘grit- factor’; die mix van focus, passie, toewijding, zorgvuldigheid en uithoudingsvermogen.

Een zeldzaam soort, zeker. Maar om ze te spotten hanteer ik m’n eigen kernprincipes; voorbereiding, structuur, bezieling, intuïtie en ratio. Ik doe mijn werk grondig. Door mijn achtergrond als arts én business executive ben ik gevormd. Mijn medische eed geldt nog steeds, lacht Eelco, ik ga altijd door totdat de patiënt kerngezond is. Een heldere diagnose en een effectieve behandeling zijn essentieel. Ik ken mijn opdrachtgevers, ik ken hun markt en mijn expertise is leiderschap. Deze combinatie geeft me inzicht in wat de onderneming nodig heeft om de volgende fase in te slaan. Bovendien ben ik ben niet bang voor onorthodoxe oplossingen. En die zijn hard nodig in deze tijd.

Executives 2.0

'Samen met Amrop help ik mijn klanten om Leaders for What's Next te vinden. Met mijn Executives 2.0-programma wil ik u als senior manager of high-potential helpen om uw volgende carrière-uitdaging te vinden. In een aantal sessies brengen we uw ervaring in kaart, verbeteren we uw zelfreflectie en gebruiken we de resultaten om uw volgende carrière uit te stippelen. Bent u een leider die zich afvraagt: 'what's next'?'