Klantreactie: Kinepolis Group

Valerie Thoen van Kinepolis Group:

“Amrop begrijpt onze bedrijfscultuur”

Het Belgische Kinepolis Group is internationaal sterk aan het groeien, zo ook in Nederland. Valerie Thoen, Human Capital Manager, blikt terug op de aanname van 2 countrymanagers: “De begeleiding van de kandidaten verliep uitstekend.”

Kinepolis Group beschikt al over 49 bioscoopcomplexen in 7 landen. Ook in Nederland nam de organisatie 2 bioscoopgroepen over, Wolff en Utopolis. Ook zijn er 3 nieuwe bioscopen gebouwd. Valerie: “In het najaar van 2016 startte onze zoektocht naar 2 countrymanagers voor Nederland. Een internationaal functieprofiel dat in elk land zijn eigen ‘kleur’ krijgt.”

De keuze om een executive searchbureau in te schakelen was snel gemaakt, aldus Valerie. “Voor de functies van Country Manager Box Office en Operations zochten we topkandidaten, mensen die al een mooie baan hebben. Als Belgisch bedrijf zochten we een partner met de juiste voeling met de Nederlandse arbeidsmarkt en kansen.”

“Ons werkethos heeft ons groot gemaakt”

Brug slaan tussen culturen

Tegelijk zocht Kinepolis kandidaten die de brug slaan tussen de Nederlandse en de Belgische cultuur. Valerie: “Mensen die de Nederlandse culturele identiteit begrijpen én die zich kunnen vinden in de manier van werken bij Kinepolis. Dat betekent: steeds stapje voor stapje doorwerken, gefocust blijven op ons gezamenlijke doel. Deze systematische manier van werken heeft ons groot gemaakt.” “Kinepolis is nu een internationale organisatie met ruim 2200 collega’s. Maar qua werkethos en onderlinge sfeer zijn we nog altijd een Belgisch familiebedrijf. Amrop begreep dit vanaf het eerste gesprek. Dit komt doordat ze direct goed naar ons luisterden en de juiste vragen wisten te stellen.”

“Het voorstel van Amrop sprak ons aan”

Hoe verliep het wervingstraject?

“In november nodigden we Amrop uit voor een kennismaking in Utrecht. De eerste indruk was goed: ze begrepen snel waar we naar op zoek waren, zowel qua partnership als qua kandidaten. Dit positieve beeld werd bevestigd door het voorstel dat zij ons vervolgens deden. Met de geformuleerde targetgroups beantwoordde Amrop aan onze verwachtingen.”

Na gunning van de opdracht bracht Amrop de longlist terug tot een shortlist. Valerie: “De begeleiding van de kandidaten was zeer professioneel. Ze wisten mensen in uitdagende, mooie banen tóch te interesseren voor Kinepolis. Door een relatie op te bouwen, hen warm te maken voor ons verhaal – en de verantwoordelijke rol die zij hierin konden gaan spelen.”

“Mijn collega Carl Lenaerts en ik interviewden vervolgens per functie 5 kandidaten. De beste 6 – dus 3 toppers per functie – gingen door voor een gesprek met onze CEO Eddy Duquenne. Op dat moment ging het vooral nog om de bedrijfsculturele fit. Die vonden we bij Paul Roman, onze nieuwe Country Manager Operations en bij Jacqueline Aarts als onze nieuwe Country Manager Box Office, Sales & Marketing.”

“Willlem en Eelco brengen ervaring en senioriteit”

Wat viel op aan de samenwerking?

“Vanaf het eerste gesprek hadden wij contact met Willem Ledeboer en Eelco van Eijck. Het verraste ons positief dat zij tijdens het gehele proces onze vaste partners bleven. Hierbij paste het goed dat zij de nodige ervaring en senioriteit meebrengen. Dit sloot aan bij de kandidaten, ook allen veertigplus en met volop bagage. Daar wil je geen ‘groentje’ tegenover zetten.”

Waar ben je het meest tevreden over?

“Jacqueline en Paul staan inmiddels samen aan het hoofd van de Nederlandse Kinepolis-organisatie. We zijn tevreden met onze keuze. Het eindresultaat is toch waar het uiteindelijk om gaat. We kijken ernaar uit om in de toekomst weer samen te werken met Amrop, voor de werving van executives in andere landen!”

 

Over Jacqueline Aarts

Jacqueline Aarts startte op 1 juni als Country Manager Box Office, Sales & Marketing. Ze bouwde haar carrière op bij Beiersdorf. In 2012 startte ze een eigen firma, waar ze werkzaam was als o.a. consultant, digital marketing- en e-commerce-specialist en businesspartner in verschillende startups.

Over Paul Roman

Paul Roman startte op 18 april als Country Manager Operations Kinepolis Nederland. Roman heeft 15 jaar ervaring bij fastfoodketen McDonald’s. De laatste twee jaar was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van het ‘Restaurant Experience of the Future’ concept.

Over Kinepolis Group

Kinepolis Group NV telt 49 bioscopen, verspreid over België (12), Nederland (15), Frankrijk (11), Spanje (6), Luxemburg (3), Zwitserland (1) en Polen (1). In Nederland zijn Utopolis en Wolff Bioscopen onderdeel van Kinepolis.